Založ si blog

Filozofia ; dve vízie

Filozofia – ako láska k múdrosti, nie je zbytočnosťou najmä pre tých, ktorí dokážu „viac ako len jesť chlieb“. Existencia jednotlivca a jeho vzťahy v sociálnom i fyzickom svete sú predmetom filozofických úvah a pre učiteľa (ako etalónu ľudskej múdrosti) sú základom, východiskom i cieľom jeho profesionality. Učiteľ si nemôže dovoliť nemyslieť a vyhýbať sa filozofickým úvahám, pretože v jeho profesionalite by absentovala práve tá stránka profesie, ktorá z učiteľskej profesie robí zaujímavú profesiu s istou dávkou
intelektuálnej vznešenosti („kto na to nemá, nech ide radšej betónovať“ Z. K.). Je to práve filozofia, ktorá umožňuje aspektovať
pohľady na svet, jednotlivca, spoločnosť, život a pod. Pod rôznymi uhlami pohľadu, v jednotlivých víziách, či perspektívach. Sú známe dve základné vízie, absolutistická a relativistická vízia sveta. Absolutistická vízia predstavuje pozitivistickú, empiricko-induktívnu koncepciu vedy spočívajúcu na aseptickom neutrálnom objektivizme. Jej doménou je prenášať objektívnu pravdu s využitím
stanovenej lingvistickej normy ako čosi absolútne a nehistorické (mimo osobnej histórie jednotlivcov). Pravda stojí mimo jednotlivcov. Pravda musí byť (vždy) len objektívna. Dôraz sa kladie na poznanie ako logickú, hierarchickú, jednoznačnú štruktúru odrážajúcu externé (mimo jednotlivca existujúce) univerzum. Poznanie sveta je reflexom (odrazom) alebo kópiou charakteristík a vlastností reálneho sveta – takého , aký je, t. z. nezávisle od jednotlivcov a ich myslí. Najdôležitejším dôsledkom absolutistickej vízie je myšlienka, že na to, aby dobre fungovala spoločnosť ľudí, organizácie a skupiny, je potrebné, aby pravidlá (normy-konvencie) boli jasné, presvedčivé pre všetkých a aby existovala taxatívna alebo demokratická autorita, ktorá v každom momente stanovuje to, čo sa musí vykonať, alebo má vykonať a ako to má byť vykonané (vyjadrené myšlienkou: „My vymyslíme pravidlá/normy/kritériá/zákony, vy ich budete dodržiavať. A ak ich nebudete dodržiavať, pohrozíme vám sankciami, ktoré môžu mať rôzne dôsledky. My pre vás pripravíme úlohy a vy ich budete musieť splniť. Kto ich nesplní, má problém.“). Ide o objektivistickú a akademickú (knižnú) perspektívu nazerania.

Rodičia

17.11.2017

Rodičom sa zavďačíme keď sa nimi staneme sami, alebo keď sa zabijeme.

Mŕtvi

17.11.2017

Mŕtvi mi idú príkladom.

jed

16.11.2017

Sypú ti na hlavu jed do krvi prejde hneď ťažké kovy ťažké stavy postupná likvidácia ľudstva zabíjanie pozemského života za lacný peniaz pre ultra-miliardárov pochovaní v plytkých masových viac »

06 dole vysielac jaloviarova 2x

Škola v Žiline sa chce kvôli vysielaču súdiť

20.11.2017 16:00

Vysielač, ktorý mobilný operátor umiestnil pred štyrmi rokmi na budovu Základnej školy v žilinskej mestskej časti Budatín, nie je vôbec jednoduché zrušiť.

04-05 prostrednik2 3x

Boj o učiteľskú katedru Prostredník ešte nevzdal

20.11.2017 15:00

Odborníka nadriadení potrestali za podporu práv LGBTI osôb zakázaním pedagogickej činnosti na Univerzite Komenského.

Volkswagen, stroj, pracovník, automobilka

Nemeckým firmám na Slovensku sa nepáčia chystané príplatky

20.11.2017 14:59

Nemeckí podnikatelia pôsobiaci na Slovensku kritizujú plány slovenskej vlády v otázke zvyšovania minimálnych príplatkov za prácu v noci a počas víkendu.

kamion, mýto, dopravca

V Belgicku zadržali 112 slovenských kamiónov

20.11.2017 14:40

Polícia v belgickom meste Zeebrugge zadržala najmenej 112 slovenských kamiónov v rámci koordinovanej akcie proti sociálnemu dumpingu.

kristchortura

„Chvála tomu, to činí tvrdým!“

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,631
Celková čítanosť: 330813x
Priemerná čítanosť článkov: 203x

Autor blogu