majl literátovi

Jiří

dakujem

za Vašu poklonu, a vysoko si cením Váš názor
…povídaní to aj tak je trochu, ale s vhľadmi do reality, alebo ako to poviem.
..poézia v próze, alebo próza vo filozofii,čo bolo v čom skôr..hľadanie
schodnej cesty, ktorá sa hľadá len ťažko.
Cítim sa dobre v próze, lebo tá je ako otvorená kniha sama.
 ..pomáha mi to rozvádzať myšlienky, a vôbec byť nohami na zemi oboma, kým filozofia
je pre mňa ako ten ´strojca šťastia´ a je som ten, ktorý vo filozofii je ako doma.
Avšak považujem filozofiu sa svoju druhú vlasť nie len preto, že som v nej ako doma
až doma, ale že sa v myšlienkach vždy do filozofie norím ako do hlbokého tranzu
asi ako do hlbokého spánku,v ktorom mám vedomie len na okrasu.
Je taký názor, že život je ´estetický fenomén´, že fenomenalita života spočíva, v tej
estetičnosti, v tom krásne, že ako príroda, ktorá ´pudí k plodeniu´ je preto krásna,
že je za tým tá snaha o rozmnožovanie, že je za tým ten pud-sebazáchovy.
V tom pude sebazáchovy sa mi vidí, že je aj ona myšlienka tej fenomenality života, ktorá
je daná krásou, ktorá má pudiť k rozmnožovaniu ako k sebazáchove.
..život ako fenomén krásy má ten rozmer, že je fenomenálnym ako pud sebazáchovy
ale to už by nedávalo zmysel. Za pudom sebazáchovy človek nenachádza fenomenálny zmysel.
Preto ani pud sebazáchovy nemôže byť jediným zmyslom života, avšak keď je
život fenoménom estetickým v prvom rade je aj fenoménom krásna.
To je pre filozofiu existencializmu otázne, že či človek chce žiť pre krásu,
alebo pre niečo viac, pre nejaký vyšší zmysel, ktorým je povedzme moc,
alebo súcno, alebo čo…
Mne sa tá otázka filozofie a prózy, v nej kryje s tým, že čo sa pokladá za hodnotu, že
čo sa pokladá za najvyššiu hodnotu.  Filozofia pre mňa má tú hodnotu, že v nej nachádzam
zadosťučinenie, že v nej nachádzam ´systém´, kdežto v próze ten systém nemám.
Tak by som to asi vyjadril keď Vám mám odpovedať, že pokiaľ sa jedná o rozdiel
alebo ´licenciu´ v próze si myslím nemám až taký systém a riadim sa asi jazykom, ktorý
ma tam kde chcem ísť buď pustí, alebo nepustí ako fyzika, a teda môj filozofický jazyk
je trochu iný ako je je môj jazyk prózy.
A vlastne keby Ste mi vedel v tom povedať, že ako sa mám naučiť tomu jazyku prózy viac,
ktorý ma tiež priťahuje by som bol rád veľmi, lebo v tom jazyku ešte nie som tak celkom
doma ako som v jazyku filozofie skôr, lebo ten je mi vlastnejší ..ako keby som
sa bol v tom jazyku ako takom systéme svojho druhu už zorientoval dosť nato
aby som vedel vyjadriť sa presne a pádne k všetkým problémom,
ktoré sa mi vo filozofii otvárajú, ktoré sú problémami skutočnosti, v
  ktorej vždy ide o všetko a hlavne o život.
Ja to beriem tak, že zatiaľ čo v realite teda skutočnosti filozofický jazyk
funguje ako nástroj pre odkrývanie ´reality´, tak v próze to môže
byť aj tak, že človek tým jazykom tú realitu tvorí.
Tie hranice medzi tými jazykmi mi sú potom takou stopou, po ktorej ja idem.
Tie jazyky, ktoré sú jeden umelecko-estetický čo je jazyk prózy
a druhý skôr ´existencialisticko-fenomenálny´ čo sa isto môže
prelínať.
Vo filozofii sa, ale cítim ako dedič fenomenológie tiež
ešte skôr ako existencializmu, ale jeho vplyvy som nasal.
Ovšem nepoužívam jazyk exaktnej fenomenológie, aby som z vecí
dostal ich podstatu, alebo esenciu, ale tiež hľadám ich
existenciálny rozmer.
V tom vidím meniace sa prínosy jednotlivých záležitostí filozofických;
fenomenológia je o esencii
a existencializmus je o existencii>
a moje jazyky toho a toho štýlu sa striedajú ako keby som písal
´nejaký filozofický román´, v ktorom sa na pozadí života a smrti odohráva
´prítomnosť´, ktorá je jednotlivým bodom vždy v jazyku prózy, alebo románu
, ktorý je štýlovým jazykom, s ktorého môžem definovať kategóriu románu
nad jeho rámec, ako nad rámec tej formy, ale žánrovo je to písanie románu
si myslím otázkou štýlu, ktorý je myslím vecou toho jazyka tej prózy.
Ale povedzme, že niekto by napísal román aj filozofickým jazykom,
žeby sa mu podarilo napísať román jazykom filozofie, alebo v jazyku filozofie
tak by to nemohlo byť iba v jazyku filozofie, v ktorom by román napísal, lebo
takto by bol román čisto ´filozofickým traktátom´, keď je niečo
také možné, že taký jazyk čistý, čistý jazyk filozofického
traktátu by niekto posunul na úroveň románu, v ktorom by
ten jazyk zase okrášlil ako prozaický tými fenomenálnymi
nejakými vstupmi, zo sveta fiktívneho, s ktorého by sa jeden premietal
do filozofie.
z mojej strany zatiaľ toľko
plus mám dve posledné správy
ps 1 hľadám   prácu , som bez práce
ps. 2 akékoľvek hodnotenia ďalšie rady, názory, a podobne, a tiež kontakty hľadám
no a na záver ďakujem za knihu ešte raz Vás srdečne zdravím a dúfam, že ešte si na
mňa spomeniete…
krs

Když bohové vyslyší volání: konzervativně revoluční potenciál black metalu

07.05.2018

Black Metal: European roots & musical extremities. — London: Black Front Press, 2012. Autorka: Olena Semenjaka Národní univerzita „Kyjevsko-mohyljanská akademie“ I. Black metal: subkultura nebo kontrakultura? Metodologické základy šetření Black metal sdílí osud všech značně složitých a mnohostranných jevů, překračujících úzkou žánrovou identitu, a podobně jako [...]

Fu. .k the whorld-Operation WWolf

25.03.2018

https://www.youtube.com/watch?v=IdVkxphnZL4

Prekariát – spoločenská trieda v utváraní

20.02.2018

Prinášame rozhovor s britským ekonómom Guyom Standingom, ktorý vyšiel na A2larm. Guy Standing je členom vedenia organizácie BIEN (Basic Income Earth Network), autorom kníh The Precariat (2011) a A Precariat Charter (2014). V rozhovore predstavuje zmeny v sociálno-triednej štruktúre post-klasického kapitalizmu, prehlbovanie rozporov medzi kapitalizmom a občianskou spoločnosťou, čo [...]

fico

Fico označil Zdechovského za „podivína“ a „nájomného politického vraha“. Pripustil zrušenie ďalších sviatkov

01.06.2025 09:31, aktualizované: 09:43

Fico to povedal vo svojom tradičnom nedeľnom vystúpení.

poľsko

Poľsko: Začalo sa druhé kolo prezidentských volieb, očakáva sa tesný výsledok

01.06.2025 08:37

Obaja kandidáti postúpili po tesnom výsledku. Trzaskowski získal 31,4 percenta a Nawrocki 29,5 percenta hlasov.

Munich / Polizei /

Pri prestrelke s nemeckou políciou na hraniciach s Českom zomrel muž

01.06.2025 08:30, aktualizované: 09:00

Pri prestrelke s nemeckou políciou na nemecko-českej hranici v Bavorsku v sobotu popoludní zomrel muž.

Izrael, Palestína, pásmo Gazy, Rafah

Izraelský úder na centrum pomoci v Rafahu zabil najmenej 26 ľudí

01.06.2025 07:37

Snahy o ďalšie prímerie už trvajú niekoľko mesiacov, zatiaľ sa ho ale ani za pomoci sprostredkovateľov nepodarilo dosiahnuť.

kristchortura

..radšej zomrieť v tom triednom nerovnom boji divokom ako byť ekonomickým otrokom...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,663
Celková čítanosť: 1968760x
Priemerná čítanosť článkov: 1184x

Autor blogu